4.5.2011 14:45 | Šport

Slovakia Ring: Domáci okruh pre profíkov aj smrteľníkov

Pripíjame na krásu našich áut a rýchlosť našich žien. Či naopak?
Pripíjame na krásu našich áut a rýchlosť našich žien. Či naopak?
Zdroj: Ľuboš Sabo
Hungaroring, A1 Ring, Brno? Pri všetkej úcte, máme minimálne porovnateľné podmienky – vitajte na Slovakia Ringu.

Dobre ukrytý na juhu Slovenska, 36 kilometrov od Bratislavy, v srdci Žitného ostrova, neďaleko dedinky Orechová Potôň, sa ukrýva fantastický pretekársky motoring. Okruh, ktorý to kvalitou a konfiguráciou svojej trate, logistikou a zázemím hravo natrie legendám.

Dobre utajená extratrieda
Asi ste o Slovakia Ringu počuli tak ako väčšina z nás. Kdesi „na Maďaroch“, nejaká trať... Mám začať vnímať neschopnosť „predať“ svetu kvalitu, ktorá sa u nás na Slovensku ukrýva, či už ide o prírodné bohatstvo, alebo výsledok umu a snaženia našincov, ako našu národnú črtu? Chápem, že meno Orechová Potôň v sebe nenesie ten pravý náboj, a očakávania už vôbec, ale pravda je, že Slovakia Ring vás už pri prvej návšteve dokonale ohúri. Veľkorysosťou riešení, šírkou ponúkaných služieb a zážitkom s profesionálnym espritom. Hovorím iba jazykom motoristického laika na návšteve, ktorý si prišiel zostra zajazdiť a vypustiť chlapský ventil dusený slovenskou bežnou premávkou a zdravým rozumom. Ostrá, nespútaná, a pritom aj vďaka rozsiahlym štrkovým zónam bezpečná jazda na Honde Civic typu R alebo vypitvanom a vyostrenom Seate Leon Cupra chutila skvele. Keď však otvoríme dvere do zákulisia a počúvame o tomto mieste jasné fakty, sánka nám ďalej nemilosrdne padá. V prvom momente človeku napadne, že ľudia zo Slovakia Ringu preháňajú, to predsa nie je možné, no pod ťarchou nepopierateľných faktov preklínam vlastnú podvedomú slovenskú malovernosť a nedôveru.



Ale pekne poporiadku
Slovakia Ring, to je prvý a jediný automotodróm na Slovensku, rýchlych a technicky náročných 5 922 metrov trate so štyrmi umelými horizontmi s ohromnou variabilitou, ktorý ponúka až šesť variantov dráhy v oboch smeroch jazdy. Začiatok výstavby sa datuje na október 2008 a dnes tvorí Slovakia Ring ohromný, aj v porovnaní so svetovou špičkou veľmi moderný komplex vyrážajúci dych. Okrem samotnej pretekovej trate so všetkým, čo k nej patrí, tu nájdete už onedlho kartingovú trať, teda motokárový okruh, špeciálnu trať na testovanie off-road automobilov aj nedávno sprevádzkované, technicky vyšperkované Centrum bezpečnej jazdy, čiže trať s točňami, ktoré vozidlo uvedú do umelého šmyku, s dýzami s vodou a ďalšími nástrahami. Väčšina nás vodičov má pocit, že nebezpečnú kolíznu situáciu by sme boli schopní vyriešiť. Ale je dobré presvedčiť sa o tom na vlastnej koži práve v Centre bezpečnej jazdy na Slovakia Ringu a osvojiť či zlepšiť si návyky, pretože v reálnej premávke a krízovej situácii nie je čas ani priestor na opravu. Šoférovanie po slovenských cestách nie je počítačová hra, a hlavne – máte posledný život.



F1 V Orechovej Potůni
Pod vplyvom nečakaného zážitku a špičkového vybavenia areálu má pozitívnym adrenalínom nabudený našinec hneď veľ ké oči. Už-už sme na trati v Orechovej Potôni videli, ako tam šialene klopí zákruty Valentino Rossi, a naša predstavivosť sa nezastavila ani pred najvyššími métami. Mohla by sa, aspoň teoreticky, na Slovensku jazdiť Veľ ká cena Formuly 1? Samozrejme, chcelo by to pár dní príprav, jazdiť by sa vzhľadom na parametre určite mohla, no v súčasnosti je okruh Slovakia Ring pred štartom svojej druhej sezóny a výziev, ktoré má pred sebou, je omnoho viac, pričom niektoré sú dosiahnuteľné v kratšom a niektoré v dlhšom časovom horizonte. „Aktuálne sa orientujeme na dosiahnutie tých, ktoré dokážeme bez problémov pripraviť a medzi ktoré v tejto sezóne bezpochyby patrí organizácia dvoch veľkých podujatí s medzinárodnou účasťou: CENY SLOVENSKA – podujatia v rámci seriálu UEM majstrovstiev Alpe Adria, ktorý je jedným z najprestížnejších seriálov starého kontinentu a zároveň aj kvalifikáciou na finálové preteky majstrovstiev Európy, a CENY SLOVENSKA – pretekov cestných automobilov a formúl. Samozrejme, dlhodobým cieľom je zaradiť náš okruh aj do vyšších súťaží. Tento proces je však náročnejší a hovoriť o nejakých časových horizontoch by nebolo zodpovedné,“ tvrdí executive director Slovakia Ringu Tomáš Vranka.



Radikáli, vytrvalci aj exoti
Vozidlá všetkých týchto kategórií sa zoznámili s okruhom Slovakia Ring už v jeho prvej ofi ciálnej sezóne. Jej kalendár je pomerne plný a obsadené termíny sľubujú zaujímavé preteky i exhibície aj na tento rok. V tom minulom boli zaujímavé napríklad vytrvalostné 6-hodinové preteky Le Slovakia Ring, kde v štartovom poli cca 40 vozidiel nechýbali legendy ako Porsche 911 či BMW M3. Slovenský okruh hostil aj dvoje preteky radikálov a dvoje preteky exotických vozidiel Histo Cup Austria. Od oldtimerov ako Alfa Romeo GTV6, Alfa Romeo Giulietta 1966, Ford Cortina, Lotus Elan cez americké muscle cars ako Ford Mustang 1965, Plymout Baracuda, Pontiac Firebird až po historické formuly ako Lotus 51. Z moderných exotík tu jazdili napríklad Pagani Zonda, niekoľko Caterhamov či okolo 15 vozov z Ferrari Club Austria od Testarossa 512 cez F 355, Dino, F 360, F430 až po najnovší F 458 Italia. Jazdili a trénovali tu Štefan Rosina, Miro Konôpka, Nikolas Kvašai, Filipe Albuquerque, Filip Sedláček, Michal Filla, Jaro Černý a mnohí ďalší úspešní pretekári. Svoj nový model SLS uviedla do života práve na Slovakia Ringu automobilka Mercedes, na slovenskom okruhu boli testované Nissan GT-R a 370. „Ambíciou Slovakia Ringu je okrem úspešnej realizácie dvoch tohtoročných medzinárodných podujatí aj cieľ priniesť na Slovensko európske či svetové preteky cestných automobilov ETCC, resp. WTCC, alebo Porsche Super Cup,“ potvrdzuje PR manažérka Jana Raganová.



Aj pre smrteľníkov

Pocit profi pretekára na trati svetových parametrov môžete zažiť aj bez podpisu zmluvy s niektorou z úspešných stajní. Slovakia Ring je miestom zaujímavých fi remných eventov a zajazdiť si môžete v rámci pánskej jazdy či privátneho adrenalínového zážitku aj vy. Či už svojím autom, alebo spomínanými hondou a seatom v ostrej športovej úprave.

SLOVAKIA RING očami profíkov

Miro Konôpka.
Dlhoročný reprezentant Slovenska v pretekoch automobilov, viacnásobný majster Slovenska.

„Keď mám porovnať okruh Slovakia Ring s inými modernými okruhmi v Európe, ktoré väčšinou navrhoval architekt Tilke, tak tie sú dosť sterilné a nezáživné. Slovakia Ring je z pohľadu jazdca oveľa zábavnejší. Nápad architekta Rotha so 4 horizontmi bol vynikajúci a na to, že okruh je postavený na rovine, je to ozaj spestrenie. Dobudovaním kartovej arény, školy šmyku a onedlho i hotela spĺňa požiadavky na okruh najvyššieho štandardu. V ničom nezaostáva za traťami ako Hungaroring či Brno a určite preskočí Grobnik, Most, Poznaň, Panoniaring či Salzburgring. Zaradenie veľkých podujatí však nie je len vecou kvality trate či areálu. Je to hlavne o potenciáli tej-ktorej krajiny, respektíve o záujme silných sponzorov o príslušný seriál. Prideľovanie takých podujatí je predmetom veľkej politiky FIA, o tieto veci musí mať záujem aj štát, a ten je na Slovensku v polohe mŕtveho chrobáka. F1 tu na 99 percent nikdy nebude. Majstrovstvá sveta typu FIA GT1 alebo WTCC by tu byť mohli, ale veľmi to nepredpokladám. Určite tu často budú výborné preteky FIA zóny, národných šampionátov a podobne, ale svetové majstrovstvá zatiaľ asi nie.“


Patrik Nemec
Automobilový pretekár, v posledných sezónach jeden z najúspešnejších jazdcov Škoda Octavia Cupu.

„Veľmi zaujímavá technická trať, dostatočne široká po celej dĺžke, so štyrmi horizontmi. Jazdec má dostatok priestoru na predbiehajúce manévre. Z pohľadu pretekára si myslím, že ide o jednu z mála tratí, na ktorej sa dá predbiehať na viacerých miestach. Je tu zopár srdcoviek, na ktorých sa dá získať, ale aj stratiť. Tí odvážnejší tam vedia nahnať potrebné sekundy, ktoré ich posunú vpred. Čo sa týka zázemia a depa pretekárskych vozidiel, je to dostačujúce v rámci európskeho štandardu, ale depo mohlo byť o málinko väčšie. Okruh spĺňa všetky kritériá aj na usporiadanie významnejších pretekov, ako sú napr. majstrovstvá Európy a majstrovstvá sveta cestných vozidiel pod záštitou FIA. Po dobudovaní hotelového komplexu bude kompletne využiteľný 24 hodín denne po celý rok, čo ocenia najmä zahraniční pretekári, ktorí môžu stráviť na Slovakia Ringu aj niekoľko dní.“


Nikolas Kvašai
18-ročný viacnásobný majster Slovenska v pretekoch motokár, víťaz Fabia cupu a viacnásobný víťaz stredoeurópskej zóny Formuly 3.

„Ako jazdec vnímam okruh Slovakia Ring veľmi pozitívne. Má viacero pozoruhodných prvkov, ktoré žiadna iná trať v bližšom okolí nemá, predovšetkým štyri umelo vytvorené horizonty. Je to veľmi rýchla, ale technicky náročná trať a môžeme ju spokojne porovnávať s top svetovými okruhmi. Časom môže získať dobré renomé a zaradiť sa do niektorého seriálu pretekov majstrovstiev sveta alebo aspoň Európy. Môj osobný sen je jazdiť Veľkú cenu F1. Pre slovenský okruh je to momentálne hudba ďalekej budúcnosti. Závisí to od mnohých, zatiaľ asi nesplniteľných podmienok. Technická kvalita trate je len jedna z nich, zďaleka nie jediná a asi ani najdôležitejšia. No ja som mladý a môžem si dovoliť o tom aspoň snívať.“

Čítajte ďalej
VIDEO