14.1.2010 14:16 | Zaujímavosti

Unikátne FOTO: Takto stavali kolosálny Zeppelin Hindenburg!

Haváriou vzducholode Zeppelin Hindenburg sa skončila éra vzdušných obrov.
Haváriou vzducholode Zeppelin Hindenburg sa skončila éra vzdušných obrov.
Zdroj: acs
Obrovský dopravný prostriedok, na ktorého stavbu neexistovali žiadne žeriavy. Ako sa ľuďom podarilo postaviť taký kolos, akým bola vzducholoď Hindenburg?

Darmo by ste čakali ťažké mechanizmy, ktoré by dokázali postaviť tak veľkú vzducholoď. Naopak, ešte aj v tridsiatych rokoch minulého storočia sa (na tú dobu už predsa len zastarané) tieto stroje stavali za pomoci vtedy najvyšších rebríkov, aké jestvovali.

Zeppelin LZ-129 Hindenburg bol spolu so svojou sesterskou loďou LZ-130 Graf Zeppelin II najväčším lietajúcim strojom všetkých čias. Bol pomenovaný po ríšskom prezidentovi Paulovi von Hindenburg a v roku 1935 ho zostrojila firma Luftschiffbau Zeppelin s nákladmi v prepočte 500 000 vtedajších libier.

 

Zeppelin Hindenburg stavali pomocu dovtedy najvyšších rebríkov

 

Mal úplne novú konštrukciu z duralu; bol 245 m dlhý (iba o cca 25 m kratší ako Titanic!), 41 m v priemere, obsahoval zhruba 200 000 m³ plynu rozdeleného do 16 buniek s celkovým vztlakom cca 240 ton, z čoho cca 112 ton bolo užitočné zaťaženie; poháňali ho štyri dieselové motory Mercedes Benz s výkonom 890 kW každý; umožňovali maximálnu rýchlosť 135 km/h. Poťah bol vyrobený z bavlny impregnovanej pre nepriepustnosť zmesou oxidu železa a acetátu celulózy a potiahnutej hliníkovým prachom.

Hindenburg mohol niesť 72 pasažierov (50 pri transatlantickom lete) a 61 členov posádky. V záujme lepších aerodynamických vlastností boli kabíny pasažierov umiestnené vnútri trupu, nie v podvesených gondolách, ako to bolo predtým zvyčajné. Interiér ponúkal na leteckú dopravu nezvyklý priestor a luxus: v klubovni na vyhliadkovej palube hral dokonca živý pianista na duralové piano. Cena letenky bola zrovnateľná s lacnejším automobilom.

 

VIDEO: Hindenburg bol najväčšou vzducholoďou, akú spoločnosť Zeppelin vyrobila

 

Pôvodný plán počítal s plnením héliom, ale vojenské embargo Spojených štátov prinútilo nemeckých konštruktérov zmeniť projekt a použiť ako nosný plyn vysoko horľavý vodík. Pretože však vodík poskytuje oproti héliu vo vzduchu zhruba o 10% väčší vztlak, mohli byť pri úpravach pridané aj ďalšie kabíny pre pasažierov. S používaním vodíka vo vzducholodiach už mali Nemci skúsenosti, takže pre nich zmena neznamenala dôvod k znepokojeniu. Pre známe riziká vodíka obsahovala konštrukcia Hindenburgu rôzne bezpečnostné prvky, ktoré mali zabrániť požiaru v prípade úniku plynu, a poťah bol špeciálne upravený tak, aby sa zabránilo iskrám, ktoré by mohli spôsobiť požiar. Ich viera v bezpečnosť zachádzania s vodíkom bola tak vysoká, že na Hindenburgu bola dokonca aj miestnosť pre fajčiarov.

Prvý let absolvoval Hindenburg v marci 1936 a v júni toho roku uskutočnil rekordný dvojnásobný prelet Atlantiku v čase 5 dní, 19 hodín a 51 minút.

LZ-129 Hindenburg bola nemecká vzducholoď, ktorá bola zničená požiarom 6. mája 1937 pri pristávaní na letisku Lakehurst v New Jersey (USA). Z 97 osôb na palube pri tejto katastrofe zahynulo 13 pasažierov a 22 členov posádky, navyše zomrel jeden člen pozemného personálu (čiže celkovo si katastrofa vyžiadala 36 životov).

 

VIDEO: Obrovská vzducholoď Zeppelin Hindenburg sa pri havárii vznietila ako obria fakľa


Čítajte ďalej
VIDEO
Najčítanejšie