6.12.2018 06:00 | Šport

Pre svalnaté a zdravé telo nestačí len strava a cvičenie

Zdroj: iStockphoto
V ostatných rokoch sa zdôrazňuje pravidelné cvičenie a vyvážená strava so stráženým množstvom kalórií ako nutnej podmienky pre dosiahnutie pevného, štíhleho tela bez tukov vo skvelej zdravotnej kondícii.

Lenže aj keď sa mnohí pustia do pravidelného posilňovania, behu a výrazne energeticky obmedzia svoj jedálniček, aj tak nechudnú a telo má často aj väčšie tukové vankúšiky. Ich snahu totiž neguje stresový hormón kortizol. Jeho hladinu dokáže znížiť aktívne odbúravanie  stresu a relaxácie ako neodmysliteľný prvok zdravého životného štýlu.

Keď človek totiž cvičí a zdravo je, ale je v stálom strese (navyše zmena životného štýlu môže byť ďalším zdrojom stresu) v jeho krvi koluje vyššia hladina kortizolu. Tento hormón pritom nastavuje metabolizmus tak, aby aktívne ukladal tuky do podkožia a brucha a odbúraval svalovinu. Výsledkom môže byť, že sa človek drie v posilňovni niekoľkokrát týždenne, veľmi zdravo je, ale výsledky nie sú viditeľné. Všetci aktívni športovci vedia, aké potrebné sú pre zvyšovanie kondície a výkonnosti odpočinok a kvalitný spánok. Jedinec, ktorý je ale v strese z práce, výchovy detí a snahy uspieť kariérne a finančne, môže byť z cvičenia a diéty v strese ešte viac. Preto nestačí iba tvrdo posilňovať a obmedzovať kalórie, ale aj kvalitne spať, a hlavne relaxovať svoju myseľ, čím sa výrazne zníži hladina kortizolu v krvi.

„Kortizol pôsobí na množstvo hormónov v tele a mení ich funkcie. Predovšetkým bude ovplyvňovať štítnu žľazu, takže človek bude mať veľké problémy spaľovať tuk, keď má vysokú hladinu kortizolu v krvi. V skutočnosti bude spaľovať oveľa viac svalovej hmoty,“ tvrdí fitness expert Laurence Fountain v rozhovore pre denník The Sun. Veľa bodybuilderov a fitness trénerov už sa dnes okrem aeróbneho cvičenia a posilňovania nezaobíde bez jógy a ďalších foriem relaxácie doplnených saunovaním. Práve jóga, meditácia a sauna pomáhajú upokojiť myseľ, vylúčiť hormóny dobrej nálady a znížiť hladinu kortizolu v krvi. Výsledkom je oveľa vyššia a rýchlejšia účinnosť posilňovania samotného.„Hlavným zmyslom odpočinku pri cvičení je dovoliť svalom sa obnoviť. Nevyspatý človek s vysokou hladinou kortizolu v krvi má vyšší objem tuku v tele a tiež nezdravé srdce a cievy.


Ideálnou formou relaxácie je sex. Čím viac je človek uvoľnený a pokojný, čím menej má kortizolu v krvi, a čím lepšiu má fyzickú kondíciu, tým aktívnejší pohlavný život väčšinou má. Pritom aktívny a kvalitný pohlavný život sú skvelou prevenciou stresu, zvýšenej hladiny kortizolu v krvi a aj obezity.

Čítajte ďalej
VIDEO