9.12.2018 09:00 | Zaujímavosti

Osamelí klienti sú v Japonsku zlatou baňou

Zdroj: iStockphoto
Raz za čas sa Masaki Kitakoga rád uchýli do malej kabíny s karaoke a uprostred živej tokijskej štvrti Šindžuku si z plných pľúc hodinu a pol spieva. Je úplne sám. Tento osamelý spotrebiteľ, akých je v Japonsku mnoho, sa nazýva ohitorisama.

Vzácny osamelý klient je veľmi obľúbený, pretože ide o lukratívnu záležitosť. Kričať sám do mikrofónu uvoľňuje napätie a umožňuje odstrániť stres, zdôveruje sa tento 33 ročný  zamestnanec. Niekedy prichádza spoločne s priateľmi, ale karaoke o samote má zvláštnu príťažlivosť: môže sa naplno oddať svojej vášni, spievať si čo chce a nemusí počúvať niekoho iného. V Japonsku je stále menej tabu oddávať sa bez spoločnosti aktivitám, ktoré sú trochu čudácke. Dokonca sa to deje v mene určitej slobody.

Osamote žijúcich ľudí je v Japonsku stále viac: je to viac ako tretina domácností v krajine, ktorá má viac ako 126 miliónov obyvateľov. Moderná japonská spoločnosť neuprednostňuje spontánny kontakt a nájsť partnera je oveľa ťažšie ako kedysi, kedy podniky slúžili ako miesto na zoznamovanie sa. Do kategórie ohitorisama patrí okrem starých ľudí (ktorým partner zomrel, alebo je hospitalizovaný či v domove dôchodcov ) mnoho mladých mužov a žien. Tí dokonca odmietajú si hľadať partnera a radšej sa tešia autonómii, ktorú im poskytuje život v samote.

Z toho potom ťaží obchodný svet. Reťazec karaoke Košidaka, medzi ktorého zákazníkmi sú z tretiny osamelí ľudia, vytvoril pred šiestimi rokmi  kabínky pomenované Kara, kde si človek môže osamote ľubovoľne zaspievať. Ako uvádza hovorca Košidaky Daiki Jamatani, firma má teraz osem zariadení a desaťtisíce rezervácii len u odbočky Šindžuku. Tendencia ohitorisama sa prejavuje všade: v reštauráciach, kde prevládajú pokrmy pripravené pre jednu osobu, v kinách, kde je možné si za príplatok kúpiť vstupenku do oddelenej lóže, ale aj v cestovných kanceláriach, kde sú pripravené zájazdy pre jednotlivcov. Keď Masaki Kitakoga nejde na karaoke, vyberie sa niekedy sám na cestu. V roku 2017 navštívil malý ostrov na juhu Japonska. "Samozrejme by bolo príjemné cestovať s priateľmi. Ale mal som presnú predstavu o tom, čo budem robiť, a bolo to fantastické, pretože som si mohol robiť všetko, čo som chcel, a to v takom tempe, ktoré mi vyhovovalo," hovorí.

Veľa Japoncov má už dosť nadčasov v práci a neustáleho napojenia na sociálne siete. Potrebujú čas pre seba, ďaleko od každodenného zhonu, vysvetľujú experti. Podniky ponúkajú najrôznejšie produkty a služby, aby vyhoveli tomuto trendu, ktorý je módny, hovorí analytička z výskumného ústavu Nomura Motoko Macušitová. V reštauráciach reťazca Ičiran si zákazník môže zjesť svoj pokrm takmer bez ľudského kontaktu. "Spustili sme túto koncepciu osobného priestoru skôr, ako to bolo módne," hovorí hovorca reťazca Satomi Nozakiová. "Ponúkame  podmienky umožňujúce hosťom vychutnať si pokrm, bez toho, aby ich znepokojovali pohľady ostatných, a tejto diskrétnosti si vážia hlavne ženy," dodáva. Hostia si tu objednávajú pomocou prístroja, potom sa posadia do kabíny, kde ich obslúži  anonymná osoba, z ktorej vidia iba ruke a nepatrne tvár pri obvyklom úctivom úklone.

Čítajte ďalej
VIDEO
Prečítajte si aj
Najčítanejšie