7.11.2018 06:00 | Macho

Ako môžeme jedlom bojovať proti jesennej depresii?

Zdroj: iStockphoto
Málo energie, ospalosť, melanchólia a zníženie výkonnosti sú len niektoré príznaky zmeny ročného obdobia. Aby sme opäť získali vitalitu a pohodu, poslúži nám dobre výber pokrmov. Mnoho potravín totiž stimuluje produkciu látok, ktoré pomáhajú zachovať si dobrú náladu, píše taliansky denník La Repubblica.

Je menej svetla, teplota klesá a nároky na naše výkony sú stále vyššie. Jeseň so sebou prináša niektoré problémy s prispôsobením, ktoré sa prejavujú u každého inak. Nie je to však nič, čo by sa nedalo prekonať, napríklad pomocou kvalitného zloženia stravy. Pomôžu nám vitamíny skupiny B, vitamín C a E, ktoré pripravia telo na prvý chlad a vyššiu vlhkosť. Prečo sú tieto vitamíny dôležité a v ktorých potravinách ich nájdeme?

Vitamíny skupiny B pomáhajú udržať dobrú náladu. Medzi jedlom a náladou je úzka súvislosť a určité potraviny ju pomôžu vyvážiť, vysvetľuje lekár Michelangelo Giampietro, expert na výživu a športové lekárstvo pri Škole športu CONI Roma. Správne jedlá sú také, ktoré obsahujú mikronutrienty, ako sú vitamíny skupiny B, hlavne B12, ktoré dodávajú energiu telu a mysli. Najviac týchto vitamínov obsahujú vajcia, syry, jogurty, mlieko a mozzarella. Pomáhajú aj jedlá bohaté na tryptofán, nositeľ serotonínu, hormónu regulujúceho náladu. Tryptofán pôsobí pozitívne na stres, pretože za prítomnosti vitamínov skupiny B, sacharidov a železa zvyšuje produkciu serotonínu. Dobrým zdrojom energie, sacharidov a tryptofánu sú napríklad cestoviny.

"V jesennom jedálničku nesmú chýbať potraviny bohaté na vitamín C, ktorý zvyšuje odolnosť voči infekciám, uľahčuje vstrebávanie železa, prispieva k tvorbe kolagénu a pôsobí ako antioxidant a prostriedok proti starnutiu," uvádza Loreto Nemi z rímskej Katolíckej univerzity. Najviac vitamínu C obsahuje kapusta, brokolica, papriky, špenát a citrusové plody.

Vitamín E patrí k skupine tých látok, ktoré sú rozpustné v tukoch. Väčšinou sa hromadí v pečeni a nie je teda nutné ho jesť pravidelne. Telo ho totiž vypúšťa po malých dávkach, keď sa jeho potreba stane nevyhnutnou, dodáva Loreto Nemi. Odporúčaná denná dávka je 36 mikrogramov. Je dôležitým bunkovým antioxidantom, bojuje proti voľným radikálom a proti starnutiu. Prirodzeným zdrojom vitamínu E sú predovšetkým orechy, mandle a semienka. Obsahujú minerály, ako horčík a draslík. Ideálne je zjesť denne päť až šesť orechov. Tiež avokádo je bohaté na vitamín E a mononenasýtené tuky, aké má extra panenský olivový olej a ktoré sú pre organizmus dôležité. Ideálnymi raňajkami celozrnný chlieb s polovicou avokáda a semienka slnečnice a sezamu.

Pomôcť môžu aj minerálne soli. Železo napríklad dodáva energiu, pričom draslík je užitočný pre mozog a rovnováhu krvného tlaku. Horčík pomáha odolávať obdobiam napätia. Kde ich nájdeme? "Sušené ovocie je bohaté na horčík a je vhodné ako desiata či olovrant k potlačeniu hladu. Sladké zemiaky majú dosť draslíku, ale aj stopy vápnika a sodíka, zinku a horčíka," dodáva Loreto Nemi.

Čítajte ďalej
VIDEO