10.10.2018 06:00 | Macho

Ako zamávajú drastické diéty so spánkom?

Zdroj: iStockphoto
Na kvalitu spánku má vplyv veľa faktorov. Okrem stresu a miery pohybu aj strava. A pokiaľ sa človek akurát rozhodne drasticky chudnúť, mal by sa zmieriť s tým, že sa mu bude horšie zaspávať.

Radikálne obmedzenie príjmu energie a tiež vylúčenie niektorých potravín totiž súvisí s narušením spánku. Tvrdí to doktorka Sophia Medlinová z Londýnskej univerzity. Pritom platí, že nekvalitný spánok, nedostatočne dlhý spánok a nepravidelnosť v čase zaspávania a vstávania väčšinou súvisia so zvýšením chuti na nezdravé potraviny, zvýšeným príjmom energie a obezitou. Ale rovnako tak platí, že osoby, ktoré sa rozhodnú chudnúť drastickou diétou, majú väčšie problémy so zaspávaním. Hlavne pokiaľ sa vyradia z jedálnička niektoré potraviny.

Spánok riadi hormón melatonín, ktorý sa tvorí v mozgu aj v závislosti na tom, či sa do tela dostáva dostatok aminokyseliny tryptofánu. To je stavebná látka mnohých bielkovín, pričom bohatým zdrojom tryptofánu sú mliečne výrobky, ktoré obsahujú aj horčík a vitamíny skupiny B, ktoré spoločne riadia produkciu melatonínu. Výborným zdrojom týchto látok sú aj orechy, ryby (hlavne sardinky konzumované aj s kosťami), strukoviny a chudé mäso. „Pokiaľ človek nemôže zaspať, výborným občerstvením pred spaním je pohár mlieka a malý banán alebo pár  orechov,“ radí doktorka Medlinová. Drastické diéty a vylúčenie určitých potravín podľa nej nie sú zdravé ako pre metabolizmus, tak pre spánok. Hladný mozog má totiž problém so zaspávaním a kvalitným spánkom. A drastická diéta navyše zvyšuje nutkanie sa prejedať a metabolizmus programuje k tzv. jojo efektu. Takže hneď ako diéta skončí, telo sa hneď obalí tukom.

Čítajte ďalej
VIDEO
Najčítanejšie