9.10.2018 06:00 | Macho

Kľúčom k chudnutiu je pravdepodobne čas jedla

Zdroj: iStockphoto
Jedna britská štúdia založená na časovo obmedzenej konzumácii totiž ukazuje, že pokiaľ zmeníme hodinu, kedy raňajkujeme a večeriame, môžeme odbúravať telesný tuk. Prerušovaný pôst, ktorý navyše zlepšuje metabolizmus, pomáha imunitnému systému a spomaľuje procesy starnutia.

Vedci zo Surreyskej univerzity skúmali, ako hodina jedla ovplyvňuje výživu a telesnú hmotnosť. Zistili, že keď posunieme raňajky o hodinu a pol a večeriame zase o hodinu a pol skôr, bez toho, aby sme znižovali normálny príjem potravy a nedržali prísnu diétu, strácame dvojnásobok tuku v porovnaní s tými, ktorí hodinu jedla nezmenili. Štúdia však zatiaľ zahrnovala iba málo osôb a trvala iba desať týždňov. Z 13 skúmaných osôb ich 7 zmenilo hodinu jedla, ostatní plnili funkciu kontrolnej skupiny. Hoci ide iba o malú vzorku osôb, závery potvrdzujú, že konzumácia jedla v obmedzenom časovom rozpätí - s dlhším nočným pôstom - môže byť pre zdravie veľmi prospešná.

Je možné, že čas jedál priaznivo ovplyvňuje  metabolizmus, ale vedci tiež videli, že obmedzenie časového rozpätia, kedy sledované osoby mohli počas dňa voľne jesť, súvisí aj so znížením skonzumovaného množstva. Účastníci štúdie uvádzali, že jedia menej, pretože sa im znížila chuť k jedlu. "To je dobrá správa, pretože sa všetci obávajú, že sa budú po predĺženom pôste prejedať. "V skutočnosti sa ukázalo, a to nielen vďaka tejto štúdii, ale aj vďaka klinickej praxi, že s predĺžením doby pôstu má človek menšiu potrebu jesť v tých hodinách, kedy je to dovolené," zdôrazňuje Stefano Erzegovesi, šéf Centra pre poruchy príjmu potravy pri nemocnici San Raffaele v Miláne.

Vedci tiež skúmali, či je tento typ stravovania obmedzeného v čase spojiteľný s každodenným životom. Totiž 57 percent účastníkov štúdie uviedlo, že sa necítia byť schopní udržiavať nové časy jedla viac ako desať týždňov, pretože to je nezlučiteľné s ich sociálnym a rodinným životom. Odloženie raňajok na neskôr nerobí problém, pretože v zamestnaní si vedia urobiť čas na kávu a nejaké zahryznutie. Pre tých, ktorí pracujú a majú rodinu, je však neľahké presunúť večeru o hodinu a pol skôr. Stále však platí pravidlo: ráno jedz ako kráľ, večer ako chudák. K zabezpečeniu dobrého fungovania metabolizmu je vždy lepšie jesť viac v prvej časti dňa. "Ak máme dlhšie obdobie pôstu, lepšie pracuje črevná baktéria akkermansia, ktorá je známa tým, že bojuje proti cukrovke a obezite. Táto baktéria, ktorá je prirodzene prítomná v našej črevnej flóre, sa živí našim slizom a počas pôstu nám pomáha si udržať výkonnejší metabolizmus a produkovať menej rizikových faktorov pre vznik metabolických ochorení," dodáva Stefano Erzegovesi.

Čítajte ďalej
VIDEO
Najčítanejšie