26.9.2018 06:00 | Macho

Dokonalé jedlo pre silu a výdrž? Stačí málo a dostanete veľa

Spravte zo svojho jedálnička vitamínovú bombu
Spravte zo svojho jedálnička vitamínovú bombu
Zdroj: Pixabay
Každý chlap sa potrebuje poriadne najesť. Vitamíny nemusíte kupovať v lekárni, dennú dávku céčka svojmu telu dodáte už jednými raňajkami. Spravte zo svojho jedálnička vitamínovú bombu podľa odporúčaní skúsených odborníkov.

Aj vy ste už z množstva tých najlepších diét, zaručených informácií, najideálnejších spôsobov stravovania, a snáď aj žitia, otrávení? Raw, bio, paleo, vegan, gluten free... Už toho bolo dosť! V skutočnosti to totiž nemusí byť ani zďaleka také komplikované. Špičkoví odborníci pre portál www.preventivne.sk prezradili, v akých potravinách nájdete všetky vitamíny a minerály, ktoré potrebujete. Predstavte si, chystali nám ich už naše mamy! A mamička vie predsa všetko najlepšie...

Na to, aby ste si zabezpečili dostatočné množstvo vitamínov zo stravy, nie je nutné jesť kilá surovej zeleniny denne, ani odšťavovať bio cviklu z predraženej debničky. Dennú potrebu vitamínov a minerálnych látok je totiž možné pokryť aj úplne bežnou pestrou stravou. Čo to znamená? Lekári a špecialisti na portáli www.preventivne.sk, ktorý prináša Všeobecná zdravotná poisťovňa, sa zhodujú: „V prvom rade žiadne jednostranné diéty!“ Držte sa ich návodu a budete fit a plní energie.

Nadopujte sa vitamínmi hneď zrána

Vitamíny svojmu telu nemusíte dodávať v tabletkách a prípravkoch z lekárne. Tie sa navyše pozitívnymi účinkami na vaše zdravie potravinám ani zďaleka nevyrovnajú. Toto je zaručený návod, ako získate veľa aj z mála.

Máte radi slané raňajky? Žiadne tofu mangoldové smoothie s chia semienkami vám nehrozí. S pokojným svedomím si doprajte obložený chlieb. Celozrnné pečivo (60 g) natrite tenkou vrstvou masla (5 g), obložte kvalitnou šunkou (50 g), syrom (50 g) a vareným vajcom (50 g). Ak k tomu zahryznete čerstvú zeleninu (rajčina, paprika, uhorka – celkom 150 g), dodáte telu takmer celodennú dávku vitamínu C, vitamín B1, B2, B6, B12 a E a tiež vápnik, draslík, meď, železo či chróm.Pečivo s drožďovou nátierkou zas dodá telu najmä vitamíny skupiny B, údený losos či makrela sú dobrým zdrojom vitamínu D.

Ak máte ráno skôr chuť na sladké, dobrou voľbou je jogurt. Chcete vedieť s čím si ho zamiešať, aby ste dodali svojmu telu vitamíny A, B1, B2, B6, C a E a tiež vápnik, draslík, horčík, železo či zinok? Odpoveď spolu ďalšími radami nájdete na www.preventivne.sk. Napovieme, že malá zámena ingrediencií zmení chuť jedla a pritom pozmení aj jeho zloženie. Napríklad zmes jogurtu, ovsených vločiek s kúskom kvalitnej čokolády či kakaa bude mať nižší obsah vitamínu C, no na druhú stranu dodá telu viac vitamínu B1. Ten mimochodom často chýba chronickým alkoholikom.

Kôpor lepší ako pomaranč?

Pátrali ste niekedy v tabuľkách po obsahu vitamínov v strave a siahate po najvyšších priečkach? Ak áno, tak viete, že vitamín C sa nachádza najmä v zelenine a ovocí. Možno vás však prekvapí, že 100 gramov pomaranča obsahuje 50 mg tohto vitamínu, ale taký sušený kôpor ho má v rovnakej gramáži až vyše 900 mg. „Je dôležité si uvedomiť, aké množstvo danej potraviny sme reálne schopní skonzumovať. V tomto prípade bez problémov zjete 200 g pomaranča, teda 100 mg vitamínu C, avšak sušeného kôpru dokážete zjesť len niekoľko gramov, pričom 3 g sušeného kôpru obsahuje 27 mg vitamínu C,“ hovorí pre portál  www.preventivne.sk odborníčka RNDr. Lenka Bartošová, PhD. z Výskumného ústavu potravinárskeho. Viete, čo ďalšie má ešte omnoho viac vitamínu C ako citrusy? Napovieme vám! Je to zelené a prívarok sa z toho nevarí...

Jeden banán, jedno vajce, kúsok ryby: Nestojí to skoro nič!

Zdravý život nemusí liezť do peňaženky. Skúste si to zrátať! Vitamín E patrí medzi najúčinnejšie antioxidanty, chráni organizmus pred voľnými radikálmi spôsobujúcimi kardiovaskulárne ochorenia a rakovinu. Nájdete ho v slnečnicovom oleji, mandliach či lieskovcoch. Stačí zjesť za hrsť zmesi orechov a semien denne a k tomu si napríklad pokvapkať šalát za studena lisovaným repkovým olejom.

Neuveríte, ale na doplnenie vitamínu B6 zase postačí už jeden šampiňón! Denný limit vitamínu B6 pokryje aj jeden banán a asi 30 gramov neochutených celozrnných cereálií.

B12 je výhradne v živočíšnych produktoch, ako v pečienke, vajciach či rybách. Denný limit pokryje porcia vareného hovädzieho mäsa, kúsok údenej makrely (40 g) alebo jedno slepačie vajce.

 

Fičí vám doma každý deň mixér?

Zbystrite pozornosť! Napríklad surová cviklová šťava je považovaná za elixír zdravia, obsahuje veľké množstvo cenných vitamínov a minerálnych látok, avšak v dávkach vyšších ako 1 dcl šťavy môže vyvolať závrate, nevoľnosť a tiež môže pôsobiť laxatívne. Pozor na takýto džúsik pred nádejným večerom vo dvojici.

Rizikom môžu byť aj smoothies, nápoje zo zelenej listovej zeleniny. Na jednej strane obsahujú množstvo živín, no zároveň treba brať na zreteľ aj prítomnosť kyseliny šťaveľovej. Ak ich pijete denne a dlhodobo, časom u vás môže dôjsť ku vzniku obličkových kameňov.

Vieme, čo potrebuje zdravý chlap! Celú tabuľku s presným výpočtom dennej potreby všetkých vitamínov pre muža so stredne namáhavou prácou a aj množstvo potravín, v ktorých sa nachádzajú, nájdete na http://www.preventivne.sk/tema/pravda-vitaminoch/dokonaly-jedalnicek-staci-malo-dostanete-vela.html

 

 

Čítajte ďalej
VIDEO
Prečítajte si aj
Najčítanejšie