14.9.2018 14:00 | Technika

Obľúbená aj preklínaná Škoda 1203 oslavuje päťdesiatku

Zdroj: eshop.skoda-auto.sk
Počas doby svojej existencie sa stala jedným z najrozšírenejších malých úžitkových vozidiel na našom trhu. V bývalom Československu najčastejšie slúžila ako sanitka či pohrebný voz, vyrábala sa ale aj ako mikrobus alebo valník.

„Tisícdvestotrojka“ bola pre mnohých symbolom automobilového socialistického priemyslu. Verejnosti sa prvýkrát predstavila 14.9. 1968 na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne. Málokto ale možno vie, že jej kusová výroba skončila iba  nedávno.

Škoda 1203 bola prvým a doteraz aj jediným u nás sériovo vyrábaným malým úžitkovým automobilom so samonosnou bezkapotovou karosériou a zároveň bola poslednou škodovkou s klasickou koncepciou, teda motorom a prevodovkou vpredu a pohonom zadných kolies. Medzi motoristami si vyslúžila rozporuplnú povesť. "Razdvatrojka" alebo "tisícdvestotroska" či "dunihlav", ako ju nelichotivo prezývali, totiž doplatila na zastaranú techniku a konštrukciu, ktorá počas výroby neprešla podstatnejšími zmenami. Vodiči sa sťažovali hlavne na to, že voz bol hlučný, motoru chýbal výkon, prehrieval sa a jazdné vlastnosti mali od ideálu veľmi ďaleko. Nedostatočná bola aj pasívna bezpečnosť auta. Na druhej strane bola táto úžitková škodovka pomerne jednoducho opraviteľná a mala variabilný nákladný priestor, ktorý plne vyhovel požiadavkám početných rodín pri cestách na dovolenku. Často sa však stávalo, že úplne nová 1203 nezamierila z Mototechny križovať cesty, ale išla  rovno do servisu.

 

 

Vývoj tohto univerzálneho úžitkového automobilu začal v Československu už v polovici 50. rokov. V roku 1955 vtedajšie Ministerstvo automobilového priemyslu zadalo Automobilovým závodom, národnému podniku (AZNP) v Mladej Boleslavy požiadavku na vývoj nového úžitkového auta s užitočnou hmotnosťou do 950 kg, v podobe trambusovej samonosnej karosérie. Voz sa mal vyrábať v automobilovom závode vo Vrchlabí, kde už o rok neskôr vznikol prvý prototyp mikrobusu s názvom 979/I. Kvôli nedostatku financií bol však vývoj modelu pozdržaný a neskôr celkom zastavený. Začiatkom 60. rokov bolo rozhodnuté, že nové auto, ktoré ponesie označenie 1203, bude mať čo najviac príslušenstva zhodného s pripravovanou Škodou 1000 MB. Konkrétne to znamenalo napríklad rovnakú palubnú dosku, či zadné svetlá. Súhlas k začatiu technickej výroby vozidla bol vydaný v roku 1965 a v júni 1968 bola pozváraná prvá karoséria "tisícdvestotrojky".  K zákazníkom sa voz dostal koncom toho istého roka. Vyše 4,5 metra dlhý automobil mal štvorvalcový motor s objemom 1,2 litra a výkonom 49 koní, s ktorým dosahoval maximálnu rýchlosť 100 km/hod. Zákazníci si mohli vybrať z niekoľkých verzii, okrem dodávky to mohol byť mikrobus či valník. Voz sa vyrábal vo Vrchlabí, ale motory boli dovážané z Trnavy, kam bola od polovice 70. rokov tiež postupne presúvaná výroba. V rokoch 1968 až 1981 bolo vo Vrchlabí vyrobených takmer 70.000 kusov. V Trnave sa časom dočkala silnejšieho motora a zmeny mena na TAZ 1500 a v prakticky nezmenenej podobe sa tu vyrábala až do roku 1999.

Krátko po uvedení na trh podrobil Škodu 1203 redakčnému testu časopis Svět motorů, ktorý v čísle 21/1969 upozorňoval hlavne na nutnosť sprísnenia kontroly akosti výroby a kritizoval aj nedostatočný výkon motora. Konkurenciu pre 1203-ky predstavoval východonemecký Barkas, ktorý mal však iba dvojtaktný motor, alebo poľský Žuk, ktorý vynikal robustnejšou konštrukciou. Jeden dobový vtip hovorí, že "ticísdvestotrojka“ privezie človeka z pôrodnice a potom ho odvezie aj na cintorín.

V roku 1992 vznikla v Žacléři na Trutnovsku firma Ocelot podnikateľa Romana Jirouša, ktorá sa od začiatku zaoberala kompletnými renováciami automobilov, opravami a distribúciou náhradných dielov. O sedem rokov neskôr ich tu Jirouš začal vyrábať malosériovo (výrobu odkúpil z Trnavy). Spočiatku sa ich produkcia pohybovala okolo sto kusov ročne, neskôr ročná výroba klesla na niekoľko desiatok kusov. Ešte v roku 2017 firma dodala dve nové autá do zahraničia. V súčasnosti sa už venuje iba generálnym opravám,  výrobe karosérií a náhradných dielov.

 

Čítajte ďalej
VIDEO