10.9.2018 14:00 | Macho

Z lokálnej tradície je svetový hit

Zdroj: iStockphoto
So svojou jasne oranžovou farbou a veľkým pohárom na stopke sa spritz stal počas niekoľkých rokov najčastejšie zdieľanou fotkou na Instagrame, plodom vedome riadenej stratégie talianskeho výrobcu, ktorému sa podarilo urobiť z miestnej tradície svetový hit.

Aký je recept na spritz? Pohár do polovice naplnený ľadovou drťou, šesť centilitrov vína značky Prosecco, štyri centilitre aperolu alebo campari, to všetko doplnené sódou a ozdobené plátkom pomaranča. Tradícia tohto nápoja pritom siaha do 19. storočia, kedy severovýchod Talianska okupovalo Rakúsko. Keď víno nebolo dosť dobré, alebo bolo horúco, miešali ho  vojaci s perlivou vodou. Keď sa v roku 1919 zrodil v Padove aperol, ľahký alkohol na báze horkých pomarančov, horca a rebarbory, nahradil víno a predok spritzu tak prišiel na svet.

Takmer o sto rokov neskôr, v roku 2003, keď bol aperol mimo hranice severovýchodného Talianska takmer neznámy, milánska skupina Campari tento alkohol prikúpila, bez toho, aby si bola vedomá jeho potenciálu. "Keď sme ho kúpili, predávala táto značka niekoľko miliónov litrov v troch mestách - v Benátkach, Padove a Trevise, kde každý obyvateľ v priemere vypil päť spritzov za deň," hovorí Bob Kunze-Concewitz, majiteľ spoločnosti Campari. "Rýchlo sme si uvedomili, aké sa ponúkajú možnosti, a vybudovali sme svoju stratégiu," dodáva. Skupina vždy vstúpi do jednej štvrti niektorého mesta vybraného na základe jeho potenciálu, kde spolupracuje s dvomi či tromi barmi a ponúka intenzívne kurzy pre barmanov a degustácie spritzu. Pozvoľna sa potom táto aktivita rozšíri na celú štvrť, na celé mesto a región. Na samý vrchol vyniesli fotogenický koktail sociálne siete a efekt módy.

Výsledok je úctyhodný -  aperol je teraz najvýznamnejšou značkou skupiny (13 percent predaja). Čo je spritze zákazníkov tak priťahuje? "Podáva sa vo veľkých pohároch, je oranžový, farebný, perlí, je čerstvý," uvádza čašník z kaviarne Moncoeur v Paríži, ktorej terasa je hojne navštevovaná. "Je ideálny ako aperitív, ale je to aj módna záležitosť," vyhlasuje Michael Zenou, barman v podniku Sax v juhofrancúzskom meste Hyères. Je tiež rentabilný: v Taliansku a rovnako aj Paríži sa väčšinou ponúka za rovnakú cenu ako mojito, ktoré je náročnejšie so svojim rumom, čerstvými lístkami mäty a zeleným citrónom. Ďalšou výhodou je rýchla príprava. Podľa Kunzeho-Concewitzeho nahrádza spritz z dvoch tretín pivo a z jednej tretiny biele vína, šampanské či ružové vína. Zatiaľ čo mojito ostáva podľa barmanov kráľovským koktailom, z tieňa spritzu by mohli vystúpiť aj ďalšie talianske koktaily ako je Americano či Negroni. To však nemusí milánsku skupinu znepokojovať: campari je hlavnou ingredienciou oboch týchto nápojov.

Čítajte ďalej