21.8.2018 14:00 | Zaujímavosti

Problémy majú mosty nielen v Taliansku

Zdroj: iStockphoto
Betón môže vydržať veľmi dlho. Strecha rímskeho Panteónu, ktorá je najväčšou železobetónovou kupolou na svete, bola dokončená okolo roku 125 počas vlády cisára Hadriána. Betónové stavby sa ale môžu aj zrútiť, čo môže mať tragické následky.

Hoci je ešte skoro povedať, čo bolo príčinou pádu janovského Morandiho mostu, ktorý bol dokončený v roku 1967, jedno je isté: niečo bolo zle. Píše britský týždenník The Economist. V Taliansku už ukazujú prstom na vinníkov: správcu mosta, architekta, miestnych a zahraničných politikov. Janovská tragédia ale v sebe nesie varovanie platné nielen pre Taliansko. Betón, z ktorého bol Morandiho most postavený, sa stal vo svete najpoužívanejším stavebným materiálom. Druh betónu spevneného oceľou sa nachádza vo všetkých možných stavbách. Železobetón ale môže spôsobiť problémy.

Vystužovanie betónu sa robí tak, že sa do neho vložia oceľové tyče. Vplyvom počasia a v dôsledku vibrácii spôsobených dopravou, pohybu základov stavby a ďalších príčin sa v betóne môžu objaviť drobné praskliny. Tie umožnia prenikanie vody do stavby. Voda sa môže dostať až ku kovu vnútri betónu a spôsobiť koróziu. Tento proces môže stavbu výrazne narušiť. Obavy tak panujú hlavne ohľadom mostov, ktoré sú vystavená veľkému tlaku a zaťaženiu. Mnoho z nich pritom premosťuje veľkú vzdialenosť, bez opory zospodu. Hrozbu zhoršovania stavu súvisiacu so železobetónom môže urýchliť mnoho rôznych faktorov, v prvom rade nekvalitná práca. Mnoho mostov vybudovaných v 60. rokoch dnes tiež musí odolávať väčšiemu zaťaženiu, než na aké boli naprojektované. Je to dané rastúcim objemom dopravy, väčšími autami a ťažšími nákladnými autami. Svoju úlohu tu môže čiastočne zohrávať aj extrémne počasie v tom, že betón sa rozpína, keď sa zahreje, a zmršťuje, keď je vystavený chladu. Základy mostu môžu narušiť záplavy. Za normálnych okolností väčšina mostov postavených zo železobetónu ale rôznym udalostiam odolá. Pokiaľ ale boli narušené a úrady to pri pravidelných kontrolách nezistili a neurobili nápravu, o záruke bezpečnosti sa už nedá hovoriť.

Nielen v Taliansku by tak mali nastoliť otázky ohľadom kontroly mostov a ich údržby. Známky zhoršovania stavu je možné pozorovať u mostov v Európe, Amerike a v Ázii. Už v roku 1999 jedna štúdia ukázala, že 30 percent skúmaných cestných mostov v Európe má nejaké chyby, vrátane korózie kovovej výstuže. A jedna správa z roku 2018 konštatovala, že viac ako 54.000 z 613.000 mostov v Amerike má stavebné nedostatky. Tieto problematické mosty sú prechádzané 174 miliónkrát denne. V mnohých prípadoch budú musieť byť stavby, ktoré mali vydržať približne 100 rokov, kvôli najrôznejším problémom nahradené novou stavbou už v polovici životnosti. Nové technológie umožnia lepšiu kontrolu a nové materiály lepšie stavby. Nová stavba tiež môže stáť menej ako rekonštrukcia. Železobetónom je pokrytý celý svet, problém sa teda týka všetkých krajín. Pád Morandiho mostu ukázal, že tento problém sa nedá ignorovať.

Čítajte ďalej
VIDEO
Najčítanejšie