17.8.2018 14:00 | Military

F-16: Od počiatočných obáv po základ svetových letiek

Zdroj: iStockphoto
Počas štyroch dekád služby sa F-16 stala ikonou vojenského letectva, a to nielen amerického. Jednomotorový stroj pôvodne vyvíjaný ako stíhačka sa nakoniec uplatnil aj pri bombardovaní a svojimi výkonmi dokáže uspokojiť požiadavky generálov aj v 21. storočí.

Aj americké letectvo USAF, kde 17.8. 1978 odštartovala "ef-šestnástka" svoju kariéru, si tieto lietadlá nechá ešte najmenej sedem rokov, pokým ich úplne nahradia nové, pre radary ťažko viditeľné F-35-ky. Úspešné lietadlo, ktoré si do svojho arzenálu kúpilo takmer tridsať krajín sveta, sa pritom zrodilo tak trochu napriek odporu najvyššieho velenia USAF. To sa na začiatku 70. rokov pripravovalo na príchod novej stíhačky F-15. Toto mohutné dvojmotorové lietadlo vychádzalo z filozofie, že čím lepšie výkony sú potrebné, tým väčšie lietadlo je nutné postaviť a tým silnejšie motory musí dostať. A ľahká stíhačka, s ktorou prišli konštruktéri General Dynamics, vzbudzovala medzi konzervatívnymi dôstojníkmi obavy. Mali totiž ešte v živej pamäti prípad Lockheedu F-104 z konca 50. rokov - krásneho, rýchleho stroja, s ktorým bola radosť lietať, unieslo ale iba málo výzbroje a jeho dolet nestál za nič - a báli sa rovnakého scenára. Hlavne tu ale bola F-15-ka, ktorá mala v letectve veľa nadšených priaznivcov. "Miera emócii okolo tohto lietadla bola neuveriteľná... Pri presadzovaní vývoja ľahšieho stroja vždy niekto spomenul F-15, a ja som sa len pousmial," spomínal konštruktér Harry Hillaker.

Nakoniec sa ale myšlienku menšej stíhačky podarilo presadiť, tiež vďaka podpore od politikov, ktorým sa páčili sľubované nižšie náklady na zadováženie a prevádzku. Do súťaže sa prihlásilo päť firiem a dve z nich, popri General Dynamics ešte Northrop, vo finále dostali zadanie postaviť prototyp pre vzájomné porovnanie. Zatiaľ čo Northtropove dvojmotorové YF-17 bolo pomerne konzervatívne lietadlo, konkurenčný YF-16 ponúkol niekoľko pokročilých riešení, z ktorých najvýznamnejšie bolo riadenie fly-by-wire*. Ľudia z General Dynamics síce boli pripravení, že sa v prípade výčitiek k ovládaniu lietadla po drôte namiesto klasického mechanického prenosu sily vrátia k osvedčenej klasike, nakoniec to ale nebolo nutné. Prototyp nového lietadla s neobvykle veľkým prekrytom kabíny a teda skvelým výhľadom pre pilota vytiahli z hangáru v decembri 1973, o dva mesiace neskôr, 20.1.1974, sa s ním potom skúšobný pilot Phil Oestricher prvýkrát vzniesol do vzduchu. Ale úplne neplánovane. V ten deň mal totiž na kalifornskej Edwardsovej leteckej základni v pláne iba vyskúšať správanie lietadla pri rolovaní vo vysokých rýchlostiach. Keď ale Oestricher pri rýchlosti asi 240 km/h zdvihol predok, stroj sa nebezpečne rozkýval zo strany na stranu a takmer škrtal krídlami o zem. Pilot preto radšej pridal, lietadlo sa vznieslo a problémy okamžite prestali. O šesť minúť neskôr s ním Oestricher bezpečne pristál. Skutočne prvý skúšobný let ale prišiel až 2.2. 1974.

O štyri mesiace neskôr sa do vzduchu vzniesol aj YF-17 a mohli začať polročné testy, z ktorých vyšlo víťazne lietadlo továrne General Dynamics. Medzi jeho výhody patril aj fakt, že používal rovnaký motor, ako väčšia F-15. Ani Northrop však nestratil, jeho prototyp sa totiž stal základom pre úspešný palubný stroj F/A-18 Hornet. Prvé sériové F-16 vyrobili v továrni v texaskom Fort Worthe koncom roka 1975, o rok a pol neskôr pribudla aj dvojmiestna verzia.

Po americkom letectve sa prvým zahraničným užívateľom F-16 stal Izrael, ktorý v roku 1980 prevzal dodávku pôvodne určenú pre zvrhnutie režimu v Iráne. A Izraelčania sa tiež  stali prvými, ktorí nový stroj nasadil do akcie, keď v júni 1981 osem stíhacích bombardérov v sprievode šiestich stíhačiek F-16 zničilo iracký jadrový reaktor v Osiraku. Odvtedy sa F-16 zapojili do mnohých konfliktov - od vojen v Perzskom zálive cez stráženie vzdušného priestoru nad Balkánom až po Afganistan. S viac ako 4500 vyrobenými kusmi patrí F-16 k najrozšírenejším lietadlám na svete (napr. MiGu-21 vyrobili o 7000 viac). Stal sa základným typom v mnohých krajinách NATO, používa ho niekoľko arabských štátov, roky aj v Pakistane, Japonsku alebo Čile. Ako náhradu zastaraných sovietskych typov si ho vybrali Poľsko a Rumunsko, ich nákup ohlásilo Chorvátsko a Slovensko. V druhej polovici 90. rokov o "ef-šestnástkach" uvažovalo aj české letectvo, ktoré si ale nakoniec zadovážilo švédske gripeny

*Fly-by-wire je systém, ktorý nahrádza ručné ovládanie lietadla elektronickým riadením. Umožňuje riadenie lietadla bez pilota.

 

Čítajte ďalej
VIDEO
Najčítanejšie