17.5.2018 17:30 | Military

Budúcnosť lietadlových lodí je asi jasná

Lietadlová loď USS Ronald Reagn (CVN 75)
Lietadlová loď USS Ronald Reagn (CVN 75)
Zdroj: iStockphoto
Drahé, zraniteľné a zastarané voči novým hrozbám - lietadlové lode sú pravidelne kritizované, ale stále okúzľujú, aspoň pokiaľ veríme štátom, ktoré sú ochotné investovať do tohto nástroja vojenskej a diplomatickej moci, píše agentúra AFP v súvislosti so skúškami druhej čínskej lietadlovej lode a súčasne prvej lietadlovej lode, ktorú Čína sama navrhla a postavila.

 "Úmrtný list lietadlových lodí sa neprestáva vypisovať a prepisovať, ale tvrdohlavo odmietajú zomrieť, hoci niektorí ich považujú za zastarané alebo ich volajú lapače striel," tvrdí expert Richard Bitzinger z Rajaratnam School of International Studies (RSIS) v Singapuru. "V nasledujúcich  desaťročiach sa dá očakávať, že sa ich počet zvýši, rovnako ako počet krajín, ktoré ich v ázijsko -tichomorskej oblasti budú vlastniť," tvrdí v nedávnej správe. "V súčasnosti sú všetky veľmoci, s ktorými sa počíta, alebo chcú, aby sa s nimi počítalo, vybavené lietadlovými loďami, alebo sa usilujú o ich zadováženie, pričom sa štáty snažia čo najskôr ovládnuť čo najviac dosiaľ voľného priestoru," zdôraznil penzionovaný francúzsky admirál Alain Coldefy, riaditeľ časopisu Défense National. Z operačného hľadiska lietadlová loď a jej sprievodná skupina dáva podľa admirála celkom voľnú ukážku sily, umožňujúcu zasadiť "prvý úder".

Je aj silným politickým nástrojom, ktorý dovoľuje vysielať silné diplomatické signály a jednať nezávisle na dobrej vôli štátu. "Neexistuje žiadna viditeľnejšia známka strategickej moci," tvrdí kapitán americkej lietadlovej lode USS Bush Sean Bailey. Spojené štáty vlastnia jedenásť lietadlových lodí, čo im umožňuje mať na mori operačný zväz v ktoromkoľvek kúte zemegule. Americké námorníctvo (US Navy) v snahe udržať si nadvládu, investovalo do novej triedy "lietadlových superlodí" s výtlakom 100.000 ton, ktoré sú schopné niesť 90 stíhačiek a bezpilotných lietadiel. Prvá z nich, USS Ford, stála 14 miliárd dolárov (cca 11,9 miliardy €).

Prvá vlastná čínska lietadlová loď je označovaná ako Typ 001A

 

Francúzsko, ktoré ako jediné okrem USA disponuje lietadlovou loďou s jadrovým pohonom a s katapultmi, sa chystá k prípravám na jej nástupcu v roku 2040. Veľká Británia sa rozhodla postaviť dve lietadlové lode pre lietadlá s kolmým štartom, z ktorých prvá je už v prevádzke. Dve ďalšie európske krajiny, Taliansko a Španielsko, disponujú každá po jednej malej lietadlovej lodi. Ázia tiež nezaostáva. India by mala mať do desiatich rokov tri lietadlové lode. Peking, ktorý má expanzívne ambície v Juhočínskom mori a chce rozšíriť svoju základňu v Pacifiku, má v súčasnosti k dispozícii iba jedinú lietadlovú loď v operačnej prevádzke, vyrobenú ešte v bývalom Sovietskom zväze. Čína sa ale prvýkrát pustila do výstavby ďalšej lode vybavenej rampou ako skokanským mostíkom (namiesto katapultov). Ale špekuluje sa o možnej stavbe tretej čínskej lietadlovej lode, s katapultmi, ktoré by umožnili lietadlám niesť viac výzbroje a paliva k dlhším letom. Západné námorníctva sú však odhodlané čeliť čínskym nárokom v oblastiach, ktoré majú byť prístupné všetkým.

 

Čítajte ďalej
VIDEO
Prečítajte si aj
Najčítanejšie