23.4.2018 10:30 | Macho

S týmto radi súhlasíme, ale vysvetlite to šéfovi v práci

Zdroj: iStockphoto
Pracovať dopoludnia pred desiatou hodinou je mučenie. Tvrdí to doktor Paul Kelley z prestížnej Oxfordskej univerzity. A čo k tomu hovorí?

Že žijeme v spoločnosti s krutým nedostatkom spánku,  a to, že nás nútia pracovať pred desiatou, sa podobá mučeniu. Prečo?  Pretože naše telo je nastavené na cyklus, ktorý podľa neho nemôže byť zmenený. A dokonca tvrdí, že by študenti mali začínať s učením až o 11 hodine, píše francúzsky denník Le Figaro.

Osobne som sa nikdy necítil tak dobre, ako keď vstávam o šiestej hodine ráno, píše autor článku. Vychutnám si svoju rannú kávu oveľa viac ako inokedy. Som sám v dopravných prostriedkoch a prichádzam do kancelárie, ktorá je ešte napoly ponorená do tmy. Pracovať ráno je zdravé, o tom niet pochýb. A skôr ako by som skončil svoju obhajobu skorého vstávania príslovím, že ranné vtáča ďalej doskáče, skôr uvediem niekoľko podnikateľov, ktorí sa týmto príslovím riadia: napríklad generálny riaditeľ  Apple Tim Cook, zakladateľ Twitteru Jack Dorsey či majiteľ značky Virgin Richard Branson. To sú príklady ranných vtákov, ktorí sa necítia byť mučení a ani nie sú neproduktívni.

Nová americká štúdia ukazuje, že jedna noc zlého spánku znižuje rovnakým spôsobom citlivosť na inzulín ako šesť mesiacov stravovania bohatého na tuk. Tým sa zvyšuje riziko cukrovky a obezity. Ak  sa zle vyspíte, verte, že následky pre váš organizmus idú oveľa ďalej, ako sú len kruhy pod očami Vedci z centra klinickej medicíny Cedars-Sinai v Los Angeles konštatovali, že nedostatok spánku ovplyvňuje citlivosť na inzulín rovnako ako nezdravá strava. Inzulín je hormón, ktorý udržiava  hladinu cukru v krvi. Keď sa telo na neho stáva menej citlivým, je nútené ho vyrábať viac, aby udržalo hladinu glykémie na stabilnej úrovni. To môže viesť k vzniku cukrovky druhého typu, ktorá je spojená s vážnymi komplikáciami, vrátane chorôb srdca.

Vedci sa zhodujú v názore, že budúce štúdie budú musieť identifikovať príčiny vzájomného pôsobenia spánku a stravovania. Karine Spiegelová z francúzskeho Národného ústavu zdravia a lekárskeho  výskumu INSERM vysvetľuje, jak nedostatok spánku počas dvoch až siedmich dní mení reguláciu chuti a nútia nás jesť viac a zle. Klesá hladina leptínu (hormónu, ktorý mozgu signalizuje, že sme sa dostatočne najedli), a naopak rastie hladina ghrelínu (hormónu stimulujúceho hlad). Iné štúdie ukázali, že ľudia, ktorí málo spia, jedia viac mastné a sladké jedlá. Aby ste si udržali zdravie a nenarušili rovnováhu tela po niekoľkých nociach bez spánku, venujte pozornosť dostatočnému spánku (minimálne sedem hodín denne) a doprajte si vyváženú stravu a fyzickú aktivitu.

Čítajte ďalej
VIDEO
Prečítajte si aj
Najčítanejšie