6.10.2017 14:00 | Military

Lietajúca legenda: Naši piloti na ňu nedali dopustiť

Zdroj: northfoto.com
Skúsení piloti hovoria, že lietadlo, ktoré dobre vyzerá, tak aj dobre lieta. V prípade sovietskej stíhačky MiG-29 platí spomínaná poučka stopercentne. Elegantný dvojmotorový stroj patrí aj štyri dekády po premiérovom lete k najobratnejším lietadlám.

Do vzduchu sa prototyp "dvadsaťdeviatky" prvýkrát vzniesol 6.10.1977, a o šesť rokov neskôr ho  sovietske letectvo začalo zavádzať do výzbroje. Lietadlo bolo určené do prvej línie vzdušného boja. Československá armáda dostala prvé stroje MiG-29 koncom 80. rokov, podobne ako letky ďalších štátov vtedajšej Varšavskej zmluvy. Podľa pôvodných predpokladov mala viac ako stovka "29" nahradiť v službe stíhačky MiG-23 a ešte staršie MiG-21. Prvé lietadlá pristáli koncom apríla 1989 na žateckom letisku a do konca leta malo československé letectvo už desať nových migov. Potom ale prišiel november 1989 a politické zmeny zasiahli aj armádu.

V januári 1990 ešte zo Sovietskeho zväzu dorazilo ďalších desať už dohodnutých MiG-29, ďalšie dodávky sa už ale neuskutočnili. Začiatkom 90. rokov "dvadsaťdeviatky" v československých farbách budili svojimi výkonmi zaslúženú pozornosť na množstve leteckých dňoch na Západe. "Preškolenie na dvadsaťdeviatku predstavovalo radikálny kvalitatívny skok. To lietadlo si nechalo so sebou robiť všetko. Veľmi ľahko sa ovládalo," spomínal uznávaný stíhací pilot Václav Vašek. Po rozdelení Československa sa už tak malá letka MiGov-29 ešte zmenšila. Na rozdiel od všeobecného delenia vojenskej techniky v pomere dva ku jednej v prospech ČR si totiž nástupnické štáty tieto najmodernejšie stíhačky rozdelili rovným dielom.

Počas uplynulého štvrťstoročia sa typ, vyvíjaný od začiatku 70. rokov ako priamy protivník amerického lietadla F-16 dočkal niekoľkých modernizácii. Vďaka novým motorom alebo elektronike sú súčasné verzie oveľa pokročilejšie, hoci svojich užívateľov okrem Ruska našli hlavne v krajinách tretieho sveta. Tam koniec koncov exportovali „dvadsaťdeviatky" už počas sovietskych čias. Od roku 1990 bolo možné MiG-29 (ale nie niekoľko najlepších verzii vyhradených ruskému letectvu) vidieť v množstve konfliktov, od prvej vojny v Iraku cez Juhosláviu a Srbsko až po Sudán alebo Sýriu. V kontakte s americkými či britskými lietadlami sa ukázalo, že napriek skvelej manévrovacej schopnosti nemá proti západným strojom, vybaveným pokročilou avionikou a disponujúcich rozsiahlou elektronickou podporu, veľa šancí. Doba leteckých súbojov vedených "z očí do očí" je totiž už nenávratne preč.

Čítajte ďalej
VIDEO
Prečítajte si aj
Najčítanejšie