10.4.2016 06:00 | Technika

Retro káry: Nedocenený Wartburg ostal v tieni malého brata

Wartburg 353 Tourist
Wartburg 353 Tourist
Zdroj: storm.oldcarmanualproject.com
Východonemecký dvojtaktný automobil Wartburg dodnes ostáva v tieni slávnejšieho Trabantu, pričom aj po našich cestách jazdil v desiatkach tisícov kusov.

Podobne ako za menším bakelitových bračekom aj za "warťasom" ostávali oblaky dymu, ale aj on majiteľom poskytoval spoľahlivé služby. Posledné wartburgy zišli z výrobných pásov v Eisenachu 10.4.1991, iba tri týždne predtým, ako sa rozlúčil aj Trabant.



Motor wartburgu bol síce dvojtakt ako u "trabiho", na rozdiel od neho bol ale vodou chladený a disponoval tromi valcami o objeme 900 (a neskôr 992) cm3 a s približne dvojnásobným výkonom až 50 koní. Jeho pôvod je možné vystopovať do doby pred 2. svetovou vojnou, kedy firma DKW vyvíjala voz, neskôr vyrábaný ako dvojdverová IFA 9. Z neho prvý wartburg prevzal aj prednú poháňanú nápravu a systém odpruženia. Typ, ktorý niesol označenie 311, a ktorý začal z brán továrne vychádzať v roku 1956, patrí dodnes k najelegantnejším autám východného pôvodu.



Automobil s oblými tvarmi sa vyrábal v rôznych verziách - základom bol štvordverový päťmiestny sedan, existovali aj kombi, kupé alebo kabriolet. Práve 311-ka patrí medzi zberateľmi k ceneným kusom, zachovalé sa v Nemecku predávajú v prepočte za cca 9 000 € a viac. Deväť rokov po predstavení modelu tristojedenástky prišiel do výroby medzityp, označený ako 312, ktorý v karosérii skrýval podvozok len pripravovaného typu 353. Všetkých prevedení tohto vozu sa vyrobilo asi 300.000 kusov. Wartburg 353 bol verejnosti predstavený na lipskom veľtrhu v roku 1966, a vtedy asi nikto netušil, že len s malými úpravami bude z výrobných pásov schádzať celé štvrťstoročie. Karoséria nového typu stratila skoro všetko z elegancie predchodcu, jej tvary zo všetkého najviac pripomínali niekoľko vzájomne pospájaných škatúľ. Čo ale ostalo, bol veľký vnútorný priestor - ale len sedanu, kombi a neskôr vyvinutého pick upu - a tiež nemilosrdne zastarávajúci dvojtaktný motor.

Konštruktéri v NDR síce prišli s niekoľkými návrhmi na novú pohonnú jednotku (vrátane rotačného Wankelu), prípadne na celé nové auto. Už v roku 1968 sa vo vývojovom oddelení VEB Automobilwerk Eisenach zrodil wartburg kupé so novou karosériou z plastu a motorom od Renaultu. Zo spolupráce s francúzskou automobilkou však nakoniec nebolo nič a bez dopadu na vozový park skončil aj niekoľkoročný vývoj automobilu, ktorý mal vznikať v spolupráci NDR a ČSSR. Z plánov ale nakoniec ostalo iba niekoľko osamotených prototypov v múzeách v Českej republike a Nemecku. Nového motora sa wartburg podobne ako jeho verný druh trabant dočkal až na konci kariéry v roku 1988. Aj v jeho prípade sa jednalo o pohonnú jednotku z produkcie Volkswagenu, teraz s objemom 1,3 litra. Ani nový motor, kvôli ktorému museli konštruktéri wartburg podstatne prerobiť, ale stále zastaraný automobil, ktorého sa celkovo vyrobilo skoro 1,4 milióna kusov, nemohol zachrániť.



Výroba áut v Eisenachu má bohatú tradíciu, prvý voz s menom Wartburg (podľa blízkeho hradu) vznikol vo francúzskej licencií už v roku 1898. Začiatkom 20. storočia začala továreň vyrábať autá pod značkou Dixi, a v roku 1928 celú firmu prevzalo BMW. "Bavoráky" sa tu vyrábali až do roku 1942, kedy dostala prednosť vojnová výroba. Po vojne sa Eisenach ocitol v sovietskej zóne a zariadenie poničenej továrne malo skončiť v ZSSR.



Nakoniec ale v továrni opäť začala výroba áut, z brán vychádzali predvojnové modely, od roku 1951 pod označením EMW - v tej dobe totiž obnovila výrobu aj bavorská továreň a presadila svoje práva na značku (všetky "bavoráky" z rokov 1945 až 1951 teda pochádzajú z Eisenachu). V polovici 50. rokov nakoniec prišlo nové zadanie a továreň sa z luxusných šesťvalcov preorientovala na dvojtakty pre širší okruh zákazníkov. Automobilový priemysel z Eisenachu ale neodišiel ani po roku 1991, dnes za mestom vznikajú autá značky Opel.

Čítajte ďalej
VIDEO